Afinal quantos utilizadores activos tem o Facebook?

Uma questão pertinente cuja resposta não é a mais simples. E isso tanto é válido para o Facebook como para outras plataformas como o Twitter ou Google+. Mas para além dos próprios números, a forma como se contabiliza os utilizadores activos é também uma fonte de discórdia, como se pode ler num artigo recente no NY Times:

On the first page of Facebook’s prospectus for its sale of stock to the public, it pegs the number of its “monthly active users” at a whopping 845 million people. The social networking site arrives at an even more astounding number when it comes to “daily active users”: 483 million people.

Those are some huge numbers. If it is hard to believe that so many people are clicking on facebook.com every day, that’s because well, they aren’t, exactly. Those eye-popping numbers should have an asterisk next to them.

If you managed to wade through to Page 44 of Facebook’s prospectus, you’d discover that the company provides a definition of an “active user” — and it is unlikely to be what you expected.

Facebook counts as “active” users who go to its Web site or its mobile site. But it also counts an entire other category of people who don’t click on facebook.com as “active users.” According to the company, a user is considered active if he or she “took an action to share content or activity with his or her Facebook friends or connections via a third-party Web site that is integrated with Facebook.” (…)

Facebook’s counting is, oddly enough, actually more transparent than that of some of its rivals. Google was recently criticized for disclosing only the number of registered users on its Google Plus service, not how many people actually use the service regularly. Twitter has similarly been criticized. At least Facebook is trying to count only those people who are somehow engaged with the service in a meaningful way.

A forma como o Facebook contabiliza os utilizadores activos pode ser muito útil para a própria empresa, uma vez que permite analisar quantas pessoas interagem diariamente com a plataforma, independentemente de estarem ou não a aceder ao site facebook.com. Para as empresas que utilizam a plataforma para contactar com clientes, seja através de páginas ou de anúncios, esta é uma metodologia claramente insuficiente e potencialmente enganadora.

Link: Those Millions on Facebook? Some May Not Actually Visit – NYTimes.com.

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